Eespäin Yksityishenkilön pohdintaa

Pysyn kirkossa Kai Sadinmaan ansiosta

Tarja Halonen toivoo, että kriitikot jäisivät kirkkoon. Ei siksi, että kirkko olisi hyvä, vaan siksi, että vain he voivat uudistaa sitä.

Kirkko uudistuu pakon edessä. Se on avannut ovensa yhteiskunnalliselle keskustelulle ja pyrkii ymmärtämään kaikkia.

  • Miksi en ole eronnut kirkosta, vaikka olen lapsesta asti halunnut?
  • En suostunut rippikouluun, ja rippiraamatun tilalle halusin ja sain Maon Pienen punaisen kirjan. Riparin kävin aikuisena, päästäkseni kummiksi. Se kannatti: kummilapsia on meille siunaantunut vissiin jo toistakymmentä.

Viime vuosina minut on pitänyt kirkon jäsenenä muisto nuorena saadusta sanasta "isiesi kirkosta älä luovu", ja Kai Sadinmaa.

Paras kirkossa kuulemani puhe oli Kortepohjan kirkossa 17.11.2012. Sen piti Kai Sadinmaa. Hän muistutti Kristuksen tarjoamasta vallasta, joka antaa hänen omilleen ristin, pilkan, ulossulkemisen ja häpeän.

Minulla on puheesta tarkat muistiinpanot. Merkillisesti Sadinmaa puhui taas kerran sitä, mitä olen itsekin ajatellut vuosikymmeniä. Hän muistutti syrjäyttämisestä ja eriarvoisuudesta kilpailuyhteiskunnan tuotteina. Sadinmaa korosti Jeesuksen ihmetekojen poliittisuutta. Kapinapappi laulatti täydellä salillisella vanhan, nyt poistetun virren "Jo vääryys vallan saapi, se huutaa taivaaseen". 

Kai Sadinmaa tulee Jyväskylän Talveen, jonka ohjelman olen rakentanut nyt kahtena talvena. Hänen tätä seuraavankin tulemuksensa aiheesta on jo sovittu, ja hän on luvannut tulla taas.

Hiljaisella viikolla on kolme kokoamieni Jyväskylän Kevät -kulttuuriviikkojen kristillisaiheista, kirkollista tapahtumaa, jotka Keski-Suomen kulttuuriyhdistys järjestää yhteistyökumppaneittensa kanssa.Yhden teemana on taide ja kristinusko, ja se on tiistaina Jyväskylän keskusseurakuntatalossa.

Kirkko on hyvä yhteistyökumppani.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (36 kommenttia)

Kim Sjöström

Olet valitettavasti ansassa.

Älä ole niin pöhkö että kuvittelisit että sinulla ja samoin ajattelevilla olisi voimaa muuttaa kirkkoa. Se on pelkkä ansa.

Kirkossa enemmistö on yhtäältä vastustajiasi ja toisaalta velttoja konservatiiveja. Yhteisvaikutus on että jäätte melkein kaikessa vähemmistöön niitä vastaan aina kun muutosta yritätte ajaa.

Lisäksi kirkko ei ole demokratia, toisin kuin jotkut pöhköt unelmoivat. Kirkko on joka tapauksessa kiinni tunnustusdokumenteissaan, jotka ovat sen konservatiiveille voimakas ase jopa enemmistöjä vastaan.

Halosen reseptiä noudattaessasi olet ansassa. Ja tosiasiassa tuet kirkkoa ja sen vastenmielisiä piirteitä.
Nyt kun tämä asia on sinulle selitetty, pidän sinua jatkossa vastuullisena siitä että jäsenyydelläsi, veroillasi ja toiminnallasi tuet kirkkoa ja kirkon niitäkin piirteitä joita sanot vastustavasi. Et saa 'synninpäästöä' minulta. Olet vastuussa.

Käyttäjän katriinakajannes kuva
Katriina Kajannes

Jonka Kristus tekee vapaaksi, hän on vapaa, kunhan ei anna itseään uudelleen sitoa.

Jo nyt kirkko on toinen kuin 2-5 vuotta sitten.

Kim Sjöström

Ai olet hurahtanut uskoon.

Ei voi auttaa.

Otan osaa läheistesi mahdolliseen suruun sen johdosta.

Käyttäjän katriinakajannes kuva
Katriina Kajannes Vastaus kommenttiin #11

Olet hurahtanut toisen ihmisen vähättelyyn ja mitätöintiin. En ota osaa: vähättelevä mitätöinti on minulle vieras ala. Miten sattuukin, että Uuden Suomen kommentoijat pyrkivät aina mitätöimään demarin. Fasismia sekin, ja toisilta nimimerkkinikkareilta skdl-läisyyttä.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela Vastaus kommenttiin #13

Olen demari ja ateisti. Yhdyn Sjöströmin realismiin.

Käyttäjän katriinakajannes kuva
Katriina Kajannes Vastaus kommenttiin #20

JPV, eikö uskonnonvapaus olekin hyvä asia.

Kirjallisuudentutkijana olen kysynyt tyylikausiluennoillani, mitä on realismi, tosioloisuus. Vanhassa kirjallisuushistoriassa väitetään realistin kuvaavan asioita "sellaisina kuin ne ovat", mutta millaisia ne ovat? Aistit, mielipiteet, totuudet ja tiede ovat kaikki epäluotettavia kertomaan, millaisia asiat ovat ja mitä tapahtuu todella. Taide ja kirjallisuus kertovat siitä enemmän kuin tiede.

Markku Toivonen

Toki kirkon piiristä löytyy hyviä, uudistusmielisiä ihmisiä. On kuitenkin niin, että kirkon tuulettaminen sisältä käsin on vanhan huonon ilman kierrättämistä. Eräs arvostamani pappi totesi, että parasta kirkolle olisi, jos kaikki eroaisivat.

Käyttäjän katriinakajannes kuva
Katriina Kajannes

Aika aikaansa kutakin. Voi olla aika, jona ihmiset, kristityt, tulevat toisilleen kirkoksi. Kuka kirjailija kirjoitti niin, ei ihan sanasta sanaan niin, mutta siihen suuntaan?

Käyttäjän jarmolauros kuva
Jarmo Lauros

Ihminen hakee uskosta pysyvyyttä, ei uudistuksia eikä äänestyksin tehtäviä päivityksiä, kuten naispappeus.
Ihminen ei kaipaa virsikirjan uudistuksia, vaan haluaa laulaa jo lapsena oppimiaan virsiä, vanhanakin.
Maailmassa ja elämän menossa olisi kiva olla jotain pysyvääkin.

Käyttäjän katriinakajannes kuva
Katriina Kajannes

Niinkö?

Tuhat vuotta on kuin yksi päivä, eikä auringon alla ole mitään pysyvää.

Käyttäjän jarmolauros kuva
Jarmo Lauros
Käyttäjän katriinakajannes kuva
Katriina Kajannes Vastaus kommenttiin #9

JL

"Lasten leluja ihmisten mielipiteet." (Herakleitos: Yksi ja sama. Aforismeja. Suom. Pentti Saarikoski. Helsinki: Otava, 1971)

Käyttäjän katriinakajannes kuva
Katriina Kajannes

Kirkkoa instituutiona ovat ankarasti kritisoineet kaikki Suomen suuret kirjailijat. Eniten suurin heistä, Arvid Järnefelt.

Tapio Vehmaskoski

Kirkoissa on kaikenlaista kuten ihmisissäkin. Siellä on yhtä monta mieltä kuin miestä ja naista.

Kristinuskossa ja evankeliumissa meille on se pysyvyys, joka meille on annettu ei ansaittu. Rakkaus, armo ja anteeksiantamus on sanoma, joka kuuluu meille kaikille riippumatta kirkkorakennuksesta taikka kinkeripiiristä.

Evankeliumin sanoma on ajaton. Se ei ole Halosen reseptiä eikä kirkkoruhtinaiden oppineisuutta taikka kieltäjän pilkkaa.

Evankeliumi on yhtä tuore syntymähetkellä, vuosisatojen saarnahetkinä, nykyisenä epäuskon ja kiistämisen aikana. Niin myös tulevina aikoina.

Yksilön taistelu kirkkoa vastaan voidaan nähdä kunkin henkilökohtaisena sisäisenä taisteluna olemisesta ja uskosta sekä sosiaalisesta uskomuspiiristä.

Kirkon kieltäminen ei ole uskon kieltämistä, mutta toki voi uskonsakin kieltää. Onko se kirkon tai seurakunnan ongelma? Se on yksilön ongelma, koska kirkko ja seurakunta on täynnä epäileviä epätäydellisiä Jumalaansa etsiviä ihmisiä.

Ajatelkaamme kirkkoa rakennuksena ja pappeja etsijöinä sekä seurakuntaa sateensuojassa olijoina - siis ihmisinä.

Tehän tiedätte minkälaisia me ihmiset olemme.

Käyttäjän katriinakajannes kuva
Katriina Kajannes

Alussa oli sana. Eikä se ole mihinkään kadonnut.

Käyttäjän jarmolauros kuva
Jarmo Lauros

Alussa ollut sana menettää merkityksensä kun sitä jatkuvasti muokataan.

Käyttäjän katriinakajannes kuva
Katriina Kajannes Vastaus kommenttiin #14

Sitä, mikä on todellista, tuskin kukaan muokkaa. Tämä tosin on filosofinen kysymys. Koska nyt ei ole antiikin kirjallisuuden eikä estetiikan luento, en tarkenna asiaa.

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Ehkä Katriina Kajannes jonakin vuonna tuo teemaksi aikamme maan hiljaiset.

Käyttäjän katriinakajannes kuva
Katriina Kajannes

Vaikeampi tehtävä, kun pianonsoitto on niin äänekästä.

Urpo Upi Tamminen

Kai Sadinmaan "evankeliumi":

"Jos kirkko haluaa olla Kristuksen kirkko, sen ei tule kiltisti tyytyä hoivaamaan nykypolitiikan uhreja, vaan sen on vaadittava täydellistä suunnanmuutosta. Kirkon on politisoiduttava. Pappien on lopetettava kristityn sisäiseen elämään keskittyvä psykopaapatus ja saarnattava rohkeasti poliittista evankeliumia. Piispojen pitää ottaa voimakkaammin kantaa yhteiskunnallisiin kysymyksiin. Jumalanpalveluselämän keskipisteenä on oltava yhteiskunnallinen todellisuus. Seurakuntien tulee tehdä yhteistyötä oikeudenmukaista maailmaa ajavien kansalaisliikkeiden kanssa."

Missä tässä on todellinen evankeliumi tai Jeesuksen sanoma edustettuna.

Jumalanpalveluksen keskipiste on itse Jeesus, ei poliittinen tai ideologinen hapatus.

Evankeliumiin ja Raamatun sanomaan kuuluu heikoimmista huolehtiminen, mutta heikot eivät ole femisnismiliikkeen lanseeraamaa homo-/lesboliturgiaa vaan ihan jotain muuta. Valtiokirkko vallankäyttäjänä on harhautunut sanomastaan yhä syvemmälle luopumuksen tielle ja sellaiset herätysliikkeet ajetaan ahtaalle, kun julistavat todellista evankeliumia.

Arhi Kuittinen

Jeesushan kumosi aikansa kirkkolaitoksen eli temppeli-synagoogainstituution ja veriuhrimagian.

"Kun teidät karkoitetaan..."

"Kun rukoilette, menkää yksinäisyyteen."

Nythän pappiskulttiin keskittynyt kirkko irvokkaasti toimii aivan samoilla poppakonsteilla kuin juutalainen uhrikulttuuri:

jumalanpalveluksen keskiössä on pakanallinen veriuhrimagia ja pappi "Jumalan tulkkina".

"Älkää ketään (pappia) kutsuko isäksi"

Jeesus kumosi eliitin valtainstituution mutta innokkaasti vain ihmiset tukevat nyt kirkossa juutalaisten pappiskultin magiaa ja Mars-jumalan valtionkirkkoinstituutiota sotilaspappeineen "suomalaisena kirkkona".

Aivan käsittämätöntä Jeesuksen väärentämistä.

Luther yritti hetken kumota korruptoituneen pappiskultin mutta saksalaiset porvariseurakunnat eivät suostuneet luopumaan hierarkiaa ja papin arvovaltaa korostavasta kirkosta.

Luther luovutti lopulta ja turvautui sitten jopa juutalaisvihan lietsomiseen, jotta ei joutuisi... karkotetuksi.

Kirkko ei todellakaan ole muutoksen tiellä, pelkästään romahduksen vapaassa pudotuksessa.

Ihmiset tyytyvät kuin kunnon porvarit konsanaan piispojen omahyväiseen hyssyttelyyn, sivistymättömän roomalais-katoliseen kapeaan teologiaan, fundamentalismin puolusteluun, muutoksen vähättelyyn ja taantuneisuuden puolustamiseen.

Tietysti piispat heräävät nyt toimimaan vallankäyttäjinä vasta kun viidesläiset säätiöläiset uhkaavat suoraan piispojen valtaa.

Mutta lestadiolaiset ja viidesläiset ovat rauhassa saaneet opettaa ihan mitä tahansa teologista puppua piispallisen suojeluksen alla.

Aivan kuin piispat eivät ikinä olisi kuulleet jatkuvan uskonpuhdistuksen ideasta ja Jeesuksen eliittikulttuurin vastustamisesta.

Tilanne on kaikin puolin mielipuolinen ja itsepetosta tihkuva keskiajan aateliskulttuuria ihailevassa kirkossa.

Piispat unelmoivat ev.lut-kirkon liittämisestä takaisin Vatikaanin alaisuuteen. Eero Huovinen on tätä järjestellyt 25 vuotta.

Käyttäjän katriinakajannes kuva
Katriina Kajannes

Raamatussa on monia ajallisia kerrostumia ja monenlaisia asioita, ja sen tulkinnassa vielä useampia. Totta, että monia asioita sanotaan raamatulliseksi, vaikka ne eivät olisikaan sitä.

Kristus on suuri vallankumouksellinen. Se vallankumous ei ole vielä toteutunut.

Käyttäjän katriinakajannes kuva
Katriina Kajannes

Jeesus Kristus oli suuri yhteiskunnallinen uudistaja, vallankumouksellinen. Juuri siksi hänet surmattiin. Ihmisen auttaminen ja vapauttaminen on poliittinen teko, kuten myös hänen syrjäyttämisensä ja eriarvoistamisensa.

Käyttäjän vpsainio kuva
Vesa-Pekka Sainio

Näin kirkon ulkopuolisena uskonnottomana ihmisenä kirkon uudistuminen näyttäytyy lähinnä höpsöinä uutisotsikkoina kuten diskon ja jumalanpalvelusten yhdistämisenä, avioparien vihkimisenä tavaratalojen parkkihalleissa, ja kirkon yhteistyön lisääntymisenä erilaisten herätysliikkeiden ja kieltämättä kyseenalaistenkin tahojen kanssa.

Mutta mikäs siinä jos valtaosa suomalaisista haluaa maksaa vuodesta toiseen kirkollisveronsa, ja olla silti käyttämättä kirkon palveluita muuta kuin pari kertaa elämässään. Ei se kirkkoa ainakaan harmita.

Käyttäjän katriinakajannes kuva
Katriina Kajannes

Tänään Keskisuomalaisessa on lukuisia faktoja kirkosta:
http://www.ksml.fi/mielipide/mielipidekirjoitukset...

Elina Fuchs kirjoittaa:

"Marko Ahonen on selvästi haluton tietämään kirkon positiivisesta merkityksestä, yhteisöllisyydestä, kannattelevuudesta tai avustustoiminnasta, jota kirkossa pyritään tekemään ihmisten hyväksi tai vähäosaisten ja yhteiskunnan turvaverkkojen läpi pudonneiden auttamiseksi. Ahosen kirjoitusten kirkkoa alasampuvat seurannaisvaikutukset kohdistuvat viime kädessä traagisimmillaan kaikkein heikoimmassa asemassa oleviin ja puolustuskyvyttömimpiin.

Suomen evankelisluterilainen kirkko julkis-oikeudellisena yhteisönä on velvoitettu tilastoimaan työtään. Kirkon tilastot vuodelta 2011 kertovat kirkon yhteisöllisyydestä ja todellisuudesta paremmin kuin Ahosen mielikuvat.

Jumalanpalveluksiin osallistui 6 409 899 kävijää. Pääjumalanpalveluksia järjestettiin yhteensä 43  550. Ehtoollistilaisuuksia oli yhteensä 50 827 ja ehtoollisen viettoon osallistujia 2 403 617.

Seurakunnan perhekerhoihin osallistui yli miljoona suomalaista, 1 187 256. Seurakuntien päiväkerhossa kävi 23 398 poikaa ja 25 130 tyttöä. Päiväkerho tavoitti 26,9 prosenttia päiväkerhoikäisistä 3–5-vuotiaista lapsista.

Rippikoulu tavoitti 15 vuotta täyttävistä 83,0 prosenttia. Kun mukaan lasketaan myöhemmällä iällä rippikoulunsa käyvät, tavoittaa rippikoulu 86,2 prosenttia suomalaisista. Yhteensä rippikoululaisia oli viime vuonna 53 428, heistä 15 vuotta täyttäviä 51 407. Isoskoulutukseen osallistui 25 082 ja isosena toimi 15 899 nuorta.

Vuonna 2011 kirkon diakoniatyön kautta annettiin suoraa taloudellista apua 7,54 miljoonaa euroa. Avustukset kohdentuivat pääasiassa yksin asuville, eläkeläisille ja yksinhuoltajaperheille. Tämä kertoo yhteiskunnan turvaverkkojen aukoista.

Avustusten lisäksi seurakunnat järjestivät 10 461 edullista tai ilmaista ruokailua, joissa aterioitiin 668 685 kertaa. Lisäksi on jaettu lahjoituksina sekä EU-avustuksena saatuja ruokatarvikkeita. Vuonna 2011 diakoniatyöntekijöiden asiakaskontakteja oli reilu puoli miljoonaa, yhteensä 591 058. Eri asiakkaita kirjattiin yhteensä 184 403.

Kirkko kokoaa ihmisiä yhteen toistensa luo, poistaa yksinäisyyttä ja auttaa ottamaan vastuuta toinen toisistaan. Ryhmät ovat yksi keskeinen diakoniatyön toimintamuoto.

Diakoniatyössä toimi vuonna 2011 yli 30 000 vapaaehtoista ryhmien ohjaajina ja lähimmäispalvelussa. Eläkeläisten ryhmiä oli 1 495, osallistujia yhteensä 26 045. Eläkeläisten ryhmistä suurin osa toimii vapaaehtoisten ohjaamina joko osittain tai kokonaan. Kirkon diakoniatyö järjesti 965 ihmissuhde- ja mielenterveys- ja sururyhmää, joissa oli 7 808 osallistujaa."

Käyttäjän vpsainio kuva
Vesa-Pekka Sainio

Tilastoista löytyy runsaasti tietoa. Muistan myös noin kuukauden takaisen Yle:n MOT-ohjelman, joka esitteli myös tilastoja ja kirkon nykytilaa.

http://ohjelmat.yle.fi/mot/mot_25_2/kasikirjoitus

"Suomen evankelisluterilainen kirkko on kriisissä. Maksajien määrä vähenee vuosi vuodelta. Samaan aikaan maksajien enemmistön ja kirkon aktiivikäyttäjien arvot etääntyvät yhä kauemmas toisistaan.

Lopussa kirkko tavoittaa lähes jokaisen suomalaisen.

Grafiikkaa:
98,6% suomalaisista haudataan evankelis-luterilaisen kirkon maalle.

Vaikka edelleen 77% suomalaisista kuuluu evankelisluterilaiseen kirkkoon,
osoittavat kirkon jäsenkäyrät vuosi vuodelta tasaisesti alaspäin.

Enää 27% suomalaisista uskoo kirkon opettamaan Jumalaan.

Puolet Kirkon jäsenistä ei käy kirkossa edes kerran vuodessa.

Tästä seuraa, että kirkon mittava pappiskoneisto palvelee suurelta osin sitä noin 7% suomalaisista, jotka osallistuvat kirkon toimituksiin useammin kuin kerran kuussa.

Grafiikkaa:
7% kirkon jäsenistä käy hengellisissä tilaisuuksissa vähintään kerran kuussa.

Herätysliikkeistä väitellyt Kirkon tutkimuskeskuksen johtaja sanoo, että kirkkoaktiivisuuden takana on usein sitoutuminen johonkin kirkon sisällä vaikuttavista voimakkaista herätysliikkeistä.

Hanna Salomäki:
"Jos ajatellaan tällaista aktiivista kirkkokansaa, niin voi sanoa, että puolet heistä on herätysliikkeiden jäseniä, eli joka toinen kirkossa istuva aktiivikävijä kuuluu liikkeeseen."

Marko Huhtala:
"Meiän kirkko rakentuu, niin se rakentuu hyvin pitkälle herätysliikkeitten pohjalle. Eli ei meillä kovin vahvaa kirkkoa ole Suomessa, ellei meillä ole herätysliikkeitä. Jos me ajatellaan vaikka jumalanpalvelusta, jos meiän herätysliikeväki ikään kuin putsattais pois kirkosta, niin meiän jumalanpalvelukset voitas lopettaa välittömästi, koska siellä ei olis ku pappi.""

Käyttäjän katriinakajannes kuva
Katriina Kajannes Vastaus kommenttiin #26

Kiitos, juuri näin.

Merkillistä on Raamatun sensurointi. Nykyisellään yritetään mahduttaa Raamattu kymmeneen menestysteologiaa ja porvarillista hapatusta puhkuvaan sivuun, jossa on lisäksi kiiltokuvia.

Markku Toivonen Vastaus kommenttiin #28

Valitettavat Palat -kirjalyhennelmä?

Käyttäjän katriinakajannes kuva
Katriina Kajannes Vastaus kommenttiin #29
Käyttäjän katriinakajannes kuva
Katriina Kajannes

Kai Sadinmaako toi politiikan kirkkoon? Vai valkoisten puolella riehuneet sortajapapitko sen tekivät, vai Jämsän kirkon eteisessä punaisia teloittaneet henkilöt?

Kirkko yhteiskunnan instituutiona on aina ollut poliittinen.

Käyttäjän katriinakajannes kuva
Katriina Kajannes

Kiitos hyvistä kommenteista. Yksi niistä herättää kysymyksen siitä, mitä on hengellinen (tilaisuus) ja mitä on harras (musiikki).

Jos Jumala on olemassa, kaikki on olemassa suhteessa häneen.

Kim Sjöström

Teokratian kannattamista, teokratian tuomista Suomenkin poliittiseen päätöksentekoon - mikä on hyvin valitettavaa.

Suomen Sosialidemokraattisen Puolueen joukoista on enenevästi alkanut tulla näitä teokratiaan halajavia vaatimuksia. Hyvin valitettavaa.

Käyttäjän katriinakajannes kuva
Katriina Kajannes

SDP on jo alussa halunnut kirkon ja valtion eroa. Pappisvalta taas on Suomessa aina ollut härskin keskusta-oikeistolaista kirkossa ja sen ulkopuolella.

Kim Sjöström

Noiden lähtökohtien johdosta kummastelenkin erityisesti, minkä takia demari Katriina Kajannes on mukana teokratian ajamisessa suomalaiseen poliittiseen päätöksentekoon.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Sjöström on mielestäni oikeassa. Jos kirkko, tässä tapauksessa siis ilmeisesti Suomen Ev.lut.kirkko, muuttuu mutta ei muuta pyhinä pitämiään tunnustuskirjoja niin se on älyllisesti epärehellinen ja rikkoo lisäksi lakia. Toisaalta se pyhissä kirjoituksissaan julistaa ristiin, yhtäällä lupaa jotakin mutta hetken kuluttua kieltää saman ja yhtäältä kieltää muuta mutta hetken kuluttua käskee samaan. Onko sellainen taho luotettava yhteistyökumppani missään asiassa?

Toimituksen poiminnat