Eespäin Yksityishenkilön pohdintaa

Tekojen kieli

Hallitusohjelma, poliitikkojen itsekehu ja tarkoitushakuiset tiedotteet on kirjoitettu hurskaille ja lukutaidottomille. Politiikka on sanassa ja teossa auktoriteettikeskeistä uskontoa, josta Erich Fromm kirjoittaa teoksessaan Psychoanalysis and Religion.

Fromm osoittaa, että uskonto ja rituaali lipsahtavat helposti neuroottiseksi johtajakultiksi, peloksi, vapaudenriistoksi  ja kollektiiviseksi harhaksi. 

Tämä pätee myös politiikkaan ja yhteiskuntaan. Terveinä ne ruokkivat yksilössä vapautta, luovuutta ja rakkautta. Muussa tapauksessa ne kaventavat yksilön ja ryhmän toimintaa ja ajattelua. Silloin propagandateollisuus tuottaa ihmisissä alistumista, miellyttämisen halua ja minkä tahansa hyväksymistä todeksi.

Minä tahansa ajanjaksona, ei vain diktatuureissa, osa ihmisistä nujerretaan pakkotoimintaan. Niin on byrokratiassa, jollainen Suomi on aina ollut. Näin toinen osa kansasta nousee esikuvalliseksi ja kunnolliseksi ja saa oikeuden syyttää ja alentaa nujerrettua ryhmää. Uskonnon termein toiset ovat syntisiä, toiset oikeauskoisia ja pyhiä.

Ihmisten jako vuohiin ja lampaisiin on irrationaali poliittis-uskonnollinen tapa. Sen taustalla on ihmisten tarve laumautua, määkiä samalla nuotilla ja tuomita toisinajattelijat. Jotta tämä toteutuu, tarvitaan paljon valhetta, mustan sanomista valkoiseksi. Vallankäyttöön kuuluu yksiniitinen kielenkäyttö.

Uskonnollis-poliittinen valtaeliitti eli valitut määräävät nuotin mutta myös sanat. Samat sanat mutta ei eri säveltä. Sairauden- ja syyllisyydentunto on herätettävä ryhmässä, joka on kollektiivinen syntipukki, esim. työttömissä. Jotta enemmistö suostuisi siihen, sen omatunto, ajattelu ja tunne-elämä yhdenmukaistetaan.

Tämä ei onnistu ilman puhe- ja tekstikoneita, joita on jokaisessa kodissa. Tällä poliittisella, yhteiskunnallisella käytännöllä on vastineensa uskonnossa. Sanoille annetaan uudet merkitykset. Rakkaudenpelko ja kyvyttömyys rakkauteen saavat nimen rakkaus. Piittaamattomuudesta, itsekeskeisyydestä ja epärationallisuudesta tulee rationaalistamista. Sairaista riippuvuuksista tulee innovatiivisuutta, yhteistyökykyä ja menestystä.

Tämä ei onnistu, jos kansa on sivistynyttä ja lukutaitoista. Mutta se voi onnistua, jos kansa on maailman korkeimmin koulutettu.

  • Lukutaito on niin vaarallinen, että kirjallisuudenopetus on Suomessa minimoitu ja hallitusohjelma predestinoi suomalaiset maailman korkeimmin koulutetuiksi.  
  • Sama mikä pätee yksilöön, pätee yhteiskuntaan.
  • Neuroosia voi tarkastella kahdesta näkökulmasta. Voi ensinnäkin keskittyä neuroottiseen ilmiöön sinänsä, oireisiin ja elämänvaikeuksiin. Toinen tapa ei tarkastele neuroosin näkyvää puolta, neuroosia, vaan ihmisen kyvyttömyyttä toteuttaa perustavia inhimillisiä päämääriä, kyvyttömyyttä luovaan elämään, rakkauteen ja omaan ajatteluun. Ihminen, joka epäonnistuu kypsyyden ja vilpittömyyden tavoittelussa kehittää aina jonkinasteisen neuroosin. Erich Fromm: Psykoanalyysi ja uskonto (alkuteos 1950). Suom. Riitta Sirola. Kirjayhtymä: Helsinki 1986

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (17 kommenttia)

Käyttäjän katriinakajannes kuva
Katriina Kajannes

Tekojen kieltä osaa Suomessa tulkita valitettavan pieni joukko, ihan niin kuin kirjallisuuttakin.

Väinö Linnan Tuntemattomassa sotilaassa on kohta, jossa asia avataan apposen auki. Tässä siitä pari sitaattia.

”Kuinkas kauan herrat luulee korpisoturin keikkuvan näillä annoksilla, sanoi Vanhala.”

Sanavalmis Lahtinen: ”Luulee. Ei ne mitään luule, ne tietävät. Ne on laskeneet kalorit, taikka mitä perkeleitä ne on, jota siinä syömisessä pitäisi olla. Menes valittaan nälkääsi niin lyödään semmonen rätinki eteesi, jossa todistetaan, ettei sinulla voi olla nälkä."

Kokemuksen voima puhuu myös Hietasen suulla: ”Mää en tiär semmottist kaloreist yhtikäs. Mun sualen vaan sanova et niit on surkkia vähä.”

Käyttäjän eirikr kuva
Antti Ukkonen

Ongelma lukutaidottomuuden takana on se, että painotetaan esimerkiksi sitä, että "Maailma on sellainen, miksi sen kuvittelee". Toki se vaikuttaa yksilön mahdollisuuksien paranemiseen, kun sen kuvittelee itselleen edulliseksi paikaksi, mutta se pakottaa myös katsomaan muualle teoista, jos sanat tukevat. Se on eräänlaista korruptiota.

Jos sivistys ilmenee niin, että kykenee hallitsemaan tunteitaan, impulssejaan ja halujaan tms, niin emme me kovin sivistyneitä ole. Ja nekin, jotka itseään sellaisena haluavat pitää, eivät kykene siihen niissä asioissa, joita pidetään normatiivisesti hyvinä. Että vaikkapa empatiallakaan ei ole mitään rajaa, jonka jälkeen se käy haitalliseksi, ja että pelot määräävät toimintaa ja suhtautumista todellisuuteen irrationaalisuuteen saakka. Että se promillen ero lopputuloksessa on yhtäkkiä se elintärkeä asia.

Käyttäjän katriinakajannes kuva
Katriina Kajannes

Millainen maailma oikeasti on?

Käyttäjän eirikr kuva
Antti Ukkonen

Sitä en tiedä, mutta havainto voi olla tarkka tai epätarkka. Tai vaan ohi.

Ei sillä pitäisi olla merkitystä millainen se on. Se on jotenkin epäolennaista. Tärkeintä olisi kai nähdä ero itsensä ja maailman välillä. Pyrkiä jalostamaan siitä se epäpuhtaus, mikä siinä on sinua. Mitä vähemmän epäpuhtauksia, sitä tarkempi tulkinta.

Käyttäjän katriinakajannes kuva
Katriina Kajannes Vastaus kommenttiin #5

Ei ole eroa itsen ja maailman välillä. "Maisema ulkona ja sisällä on sama." https://kirjat.finlit.fi/index.php?showitem=406

Käyttäjän eirikr kuva
Antti Ukkonen Vastaus kommenttiin #6

Sitten meillä ei ole mitään mahdollisuuksia.

Käyttäjän katriinakajannes kuva
Katriina Kajannes Vastaus kommenttiin #7

Maailma ihmisessä ja hänen ympärillään on kaikkien ja nimenomaan hyvien mahdollisuuksien maailma.

Käyttäjän katriinakajannes kuva
Katriina Kajannes

On röyhkeää ja sivistymätöntä kehua työllisyyspolitiikkaa alun 400 000 työttömälle ja heidän mustaajilleen. Yhtä irrationaalista on, jos kaikkien aikojen surkein tiede-, yliopisto- ja koulupolitiikka münchhausenmaisesti nostaa itsensä suosta.

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Myös yliopistojen oma sisällöltään ristiriitainen ja kaksijakoinen politiikka - 1. strategioiden ja 2. todellisen toiminnan erkaantuminen - kertoo röyhkeydestä ja sivistymättömyydestä.

Käyttäjän TarjaKaltiomaa kuva
Tarja Kaltiomaa

Tämä media on todella mainio alusta purkaa mielipahaa ja tyytymättömyyttä. Hieno juttu!

Käyttäjän katriinakajannes kuva
Katriina Kajannes
Käyttäjän RitvaKorhonen kuva
Ritva Korhonen

Tuo lukutaito olisi nykyään kannattavaa omata kun kaikkia adressejakin liikkuu valtavasti. Vesi on perusoikeus-adressi on varmaan kerännyt nimiä niiltäkin, jotka ovat kapinoineet vesi- ja viemäriverkkoa vastaan. Vaikka siellä on myös tällainen: 6. Lakiin on kirjattava, että veden ja vesiresurssien hallinnan on pysyttävä julkisissa käsissä.

Tämä osa pakottaa poistamaan omat kaivot ja vaihtamaan veteen, jota ei saa ikinä ilmaiseksi. Moniko jättäisi allekirjoittamatta, mikäli osaisi lukea? Tästä tuli hetki sitten ilmoitus, että menee ilmeisesti läpi, koska ääniä on kertynyt niin paljon.

Todella tasa-arvoista järjestää asiat niin, että vain yhden lapsen prheellä on varaa pestä pyykkiä ja sittenkin vain jos molemmat vanhemmat on työssä.

Käyttäjän TarjaKaltiomaa kuva
Tarja Kaltiomaa

Ei kai sentään kaivoja voi poistaa tai pidä poistaa. Mitä hullutusta tässä taas on meneillään?

Käyttäjän RitvaKorhonen kuva
Ritva Korhonen

Lue tarkkaan se adressi, vesi on perusoikeus, tuo mun kirjoittama on lainaus siitä ja mitä siinä lukeekaan? Mä ainakaan en halua edes olettaa, etteikö tuota haluttaisi vääntää kaivoja kieltäväksi. Montakohan euroa Valtio menettääkään verotuloja kun toiset pystyy käyttämään verotonta vettä?

Käyttäjän TarjaKaltiomaa kuva
Tarja Kaltiomaa

Hölyn pölyä. Kaivo-oikeuteen ei saa puuttua!

Käyttäjän RitvaKorhonen kuva
Ritva Korhonen
Käyttäjän katriinakajannes kuva
Katriina Kajannes

Se olisi ensimmäinen kerta, kun huomaan Sinun olevan väärässä.

Toimituksen poiminnat