Eespäin Yksityishenkilön pohdintaa

Yliopistokritiikki ja Juhani Sarsila - koulu ja yliopisto yskivät

Media ja netti esittävät mitä tahansa päästäkseen käsittelemästä eriarvoistumista. Tarvitsemme yhteiskunnan kipupisteiden osoittajia ja parantajia. Ei stalkeristisia terapeutteja eikä stalkeristisia "keskustelijoita", vaan asiantuntijoita.

Koulu- ja yliopistokeskustelu huutaa näkemystä ja tietoa, ei liehakkoja eikä alaa tuntemattomia. Dosentti Juhani Sarsila kritisoi koulutusjärjestelmää osaavasti ja syystä. Hän muistuttaa, että konsulttikieli/yritysmaailman kilpailukieli (esim. käsitteet kehitys, visio, strategia, missio ja tahtotila) tukkii opettajilta suun. Sarsila arvostelee nykykoulua katteettomasta ja pinnallisesta optimismista. Lisäksi hän korostaa, että opettajan on hyvä olla humanisti, ei informaatikko. Humanisti välittää oppilaille elävää sivistystä ja kulkee siksi vastavirtaan - Sarsila muistuttaa humanismin teesistä, että menneisyydestä tulee noutaa tuli, ei tuhkaa. 

Yliopistouudistuksen ovat asiantuntijat kuin yhdestä suusta osoittaneet epäonnistuneeksi. Syitä on niin sysissä eli poliittisissa päättäjissä kuin sepissäkin eli yliopistojen johdossa, tietää Sarsila. Yliopistoväen kriittiset vetoomukset, artikkelit, seminaarit ja kirjat on likimain vaiettu kuoliaaksi, mutta Sarsilalle ei voi tehdä niin. Hän nousee aina uudelleen tuhkasta feeniksinä, joka on hänen ja länsimaisen kulttuurin tunnus poleemisessa esseekokoelmassa nimeltä Melancholica (Tampere university press 2013). 

  • Kannattaa lukea!

Sarsilan teksti on totaalista: hän kirjoittaa kaikista tärkeistä yhteiskunnan ja kulttuurin nykykysymyksistä filosofin ja kulttuurintutkijan varmuudella ja ammattitaidolla. Kehistyslinjojen huomioon ottaminen rikastuttaa tekstiä.

Vallankäytön eetos kuuluu pelin henkeen, Sarsila osoittaa kokoelmassaan. Yliopistot vallannutta kyynisyyttä ja saalistusmentaliteettia hän luonnehtii osuvasti. Hän kirjoittaa myös: 

  • Yliopistoa kutsuttiin ennen muinoin "Elähdyttäväksi Äidiksi" (Alma Mater). Lapsilla meni silloin hyvin. Nyt sanapari on surullinen tai koominen tai tragikoominen eufemismi. Lapsilla menee kehnosti.
  • Giordano Bruno sopii malliksi aidosta humanistista: hän haastoi aikansa (eikä toisin päin) ja kuoli rohkeasti roviolla 1600.
  • Nuorten mieliksi tulisi alati näyttää iloista naamaa ja "ajatella positiivisesti". Alakulo, suru ja tuska torjutaan, koska niitä ei osata käsitellä. Tuo kieltäminen on kovin epähumanistinen teko. Se, mikä torjutaan, saapuu vaatimaan saataviaan.
  • Solidaarisuus ihmiskuntaa kohtaan ei tarkoita takin kääntelyä sen mukaan, mistä milloinkin tuulee.
  • Aika ajoin enemmistö vainoaa ja lahtaa niitä, jotka vaativat väkeä nousemaan loasta. Humanisti kuuluu minoritettiin ja paremmistoon. 

Tässä muutama näyte Sarsilan iskevästä tyylistä. Teksti on selkeää ja moniulotteista.

 

Hallitus julistaa ohjelmassaan, että olemme muutaman vuoden kuluttua maailman korkeimmin koulutettuja. Toivottavasti se ei merkitse, että meistä tulee maailman sivistymättömimpiä.

Koulu ja yliopisto ovat yhteiskunnan keuhkot. Ei johdu vain home- ja kosteusvaurioista, että koulu ja yliopisto yskivät ja sairastavat.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (7 kommenttia)

Käyttäjän juhanikahelin kuva
Juhani Kahelin

Vilkaisin mitä netistä löytyy Sarsilan kirjasta. Löytyi mm. kaksi arvostelua, laitan linkit. Lisäksi tänään oli HS:ssä Timo Paukun kirjoitus intialaisprofessorista jonka mukaan lapset oppivat netin avulla keskenään, linkki siihenkin (jos toimii):

http://www.kansanuutiset.fi/kulttuuri/kirjat/30302...

http://yle.fi/uutiset/tuhoon_tuomittu_kulttuuri/67...

http://www.hs.fi/paivanlehti/tiede/Professori+Laps...

Käyttäjän katriinakajannes kuva
Katriina Kajannes

Kiitos, Juhani Sarsilan kirja on loistava. Olen ylpeä opiskelukaveristani - istuimme samoilla latinan ja kreikan luennoilla vuosia. Latinan luennoilla olivat suuret salit tupaten täynnä kuulijoita. Päivö Oksala tajusi alusta asti hänen nerokkuutensa. - Palaan kirjaan lähes päivittäin. Se on ainutlaatuinen runsaudensarvi tietoa ja ymmärrystä, ja sisältää koko länsimaisen sivistyksen eri osiltaan. Kirjoittajan ajattelun lävitse suodatettuna ja elävöitettynä.

Käyttäjän RitvaKorhonen kuva
Ritva Korhonen

Hallitus julistaa korkeaa koulutusta, mitä me tehdään sellaisella kun ei nykyisellekään korkeasti koulutetulle ole työtä?

Käyttäjän katriinakajannes kuva
Katriina Kajannes

Niin, onhan siinäkin ajankohtainen näkökulma. Poliittiset broilerit taapertavat lujaa, asiantuntijat viruvat kortistossa. Näinhän siinä kävi.

Kysymys on kumminkin koko yhteiskunnan tulevaisuudesta. Opiskelijat eivät nykyään hallitse monellakaan alalla kokonaisuuksia eivätkä yksityiskohtia. Suorituksesta, joka ei olisi ennen mennyt läpi, on nyt pakko antaa paras arvosana eli 5.

Ei mikään ihme, kun jopa tulevia opettajia opettavat usein koneet ja lukupiireissä pari opiskelukaveria.

Käyttäjän katriinakajannes kuva
Katriina Kajannes

Platonin mukaan päähyveitä ovat viisaus, rohkeus, oikeudenmukaisuus ja kohtuus. Niitä on eniten ikäihmisillä. Hyve tarkoittaa ihmisessä immanenttina olevaa voimalatausta. Se ei katoa, vaikka maailma hajoaisi ympäriltä palasiksi. Näin Juhani Sarsila.

Perushyveet tai niiden puute loistavat ihmisestä kauas, niin ryhmästäkin. Perushyveellinen antaa jokaiselle saman arvon. Peruspaheellisuus on eheyden puutetta ja ristiriitaa. Sarsila jatkaa:

"Eheä mieli (integra mens) on mitä suositeltavin, ja sen puute lienee enemmän meidän kuin Horatiuksen aikalaisten probleema. Rikkinäisen ihmisen voi tuskin sanoa elävän. Hän on 'poissa, tosin läsnä', kuten Herakleitoksen paradoksi (oxymoron) kuuluu." - Melancholica - poleemisia esseitä.

"Kuollut kaikki kokee" - näinkin Sarsila...

Ks. tarkemmin http://katriinakajannes.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1...

Käyttäjän katriinakajannes kuva
Katriina Kajannes

Hedelmistään puu tunnetaan. Lapset ja nuoret ovat kodin, koulun, päättäjien ja tietokoneen kasvatteja ja hedelmiä.

Verkossa kiertää kahden kuvan aineisto. Vasemmalla on itsenäisyyspäivän mielenosoittaja, joka lehtitietojen mukaan sanoi tehneensä mitä piti. Oikealla on kuva sotilaasta Rukajärvellä 1941.

Kumpikin teki, mitä piti.
Samoin meistä jokainen.

+++

Juhani Sarsila on nuoruutensa koulun, yliopiston ja henkisen ilmapiirin hedelmä. Ne olivat joka suhteessa erilaisia kuin nykyinen koulutusjärjestelmä homeineen, ilmastoineen ja innovaatioineen.

Käyttäjän katriinakajannes kuva
Katriina Kajannes

Lapset ja nuoret huutavat tv:ssa lisää rahaa koululle ja yliopistolle. 60-80-l. nuoret vaativat kaikille rauhaa. Ja yhdenvertaisuutta.

Toimituksen poiminnat