Eespäin Yksityishenkilön pohdintaa

Raha rapautti yliopistoväen moraalin, sanoo

opetushallinnon virkamies Keskisuomalaisen laajassa Aliopisto-artikkelissa 12.1. Lehtijuttu ei ole pohjana seuraavassa.

Oikeiston yliopistouudistus avasi pääoven kovalle bisnekselle ja raa'alle kilpailulle. Syvällinen oppineisuus, vastuullisuus ja sivistysyliopisto potkaistiin pellolle samalla ovenavauksella. Suoritetuista tutkinnoista saa rahaa, samoin huonolla englannilla pidetyistä lyhyistä kongressiesitelmistä ja mitättömistäkin englanninkielisistä julkaisuista.

Yhteiskunta rapauttaa yliopistoväen ja samalla koko yhteiskunnan moraalia kustantamalla tämän. Ylioppilaat kävelevät joissakin oppiaineissa ja joittenkin opettajien tenteistä läpi kuin karja rikkinäisestä aidasta. Moni käy kysymässä, olisivatko tenttikirjat kirjastossa tiskin alla, jotta näkisi ne edes vilaukselta. Tutkintoja helpotetaan, koska opiskelijoiden  nopea valmistuminen on professorin kunnia. Moraalittomin professori haalii nimiinsä ohjattavat opiskelijat ja kieltäytyy antamasta heitä parhaimmillekaan alaisilleen, jopa vastoin dekaanin määräyksiä. Siinä ei ratkaise työn ilo vaan rahan ja vallan himo. 

Ahneimmat ovat myyneet rahasta Suomen kansallisen sivistyksen ja suomen kielen. Kansallisen kulttuurin opetus ja tutkimus on joissakin yksiköissä joutunut väistymään. Esim. jonkin vieraan, oikeistolaistuvan valtion katolisessa kulttuurissa sen sijaan riittää tutkimista, ja se antaa mukavasti  valtaa ja rahaa.

Päättäjät tekevät Suomesta maailman korkeimmin koulutetun kansan, kuten hallitusohjelma valitettavimpana kohtanaan toteaa. Vielä ikävämpää on heidän pyrkimyksensä tehdä siitä teoissaan ja toimissaan samalla maailman sivistymättömin kansa.

Historian tuntemus ja taju on heitetty roskikseen yrittäjä-, peli-, digi-, rock-, pudotuspeli- yms. koulutuksen tieltä. Kuka tästä luulee hyötyvänsä, on selvä. Itse asiassa kukaan ei pitemmän päälle hyödy barbariasta, eivät edes barbaarit.

Historia on välttämätön tiede ja oppiaine. Nyt se on retuperällä. Oppilaat sekoittavat toisiinsa eri vuosisadat, vuosituhannet, kaudet, maanosat, fantasiahahmot ja hallitsijat, eri puolueet, kaikkein tärkeimmätkin kirjailijat, säveltäjät jne. Yliopistossa on esim. kirjallisuushistorian tentissä tänään pakko antaa 5 eli paras numero suorituksesta, josta olisi 20 vuotta sitten tullut reput.

Onko koulussa ja yliopistossa tänään pääasia, että on kivaa ja että opettaja pystyy pitämään porukan paikoillaan 45 minuuttia - ja saa palkankorotuksen? Jopa opettainkoulutuksessa on tärkeiden asioiden kontaktiopetus henkitoreissaan.

Yliopistossa nuoret opettavat toisiaan lukupiireissä, tai kone opettaa heitä verkkokursseilla. Professorit kiitävät maanosasta toiseen yhteiskunnan kustannuksella.

  • Professori virkaan vilahtaa, raha tilille kilahtaa.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (13 kommenttia)

Käyttäjän juhanikahelin kuva
Juhani Kahelin

Katriina Kajanneksen tekstit terävöityvät päivä päivältä.

Aihepiirin liittyvä linkki, väitös, joka lienee Katriinalle ja monille tuttu:
http://www.utu.fi/fi/yksikot/tse/ajankohtaista/uut...

Ja samantien linkki metsäntutkija Hantulan kirjoitukseen siitä kuinka valtio (poliitikot) alistavat tiedettä:
http://jarkkohantula.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1578...

Mitenkähän tämä eri puolilla kupliva kritiikki kääntyisi uudenlaisen käytännön rakentamiseksi?

Käyttäjän katriinakajannes kuva
Katriina Kajannes

On aikaa ajatella, kun ei ole kamppeita joissa voisi lähteä mihinkään. Ei esim. talvikenkiä, lääkärin määräämiä uusia silmälaseja jne.

Politiikkaahan tämä yliopiston aliopistoituminen on. Kokoomusta äänestäneet ovat tämän saaneet aikaan.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

Aihetta sivuavaan väitöksen osalta on pakko kommentoida sen verran, että väitöksen empiirinen aineisto on kerätty vuonna 2010, jolloin yliopistojen "tulosohjaus" erityisesti julkaisemisen osalta on ollut toisenlaista.

Jo nykyisellään, ja erityisesti tulevaisuudessa julkaisemisen tuloksellisuuden ja laadun mittaamisessa keskeiselle sijalle nousee ns. julkaisufoorumi (http://www.tsv.fi/julkaisufoorumi/), joka luokittelee julkaisut kolmeen eri luokkaan. Em. luokat ovat perusteena tutkimuspisteytykselle, joka puolestaan on yksi rahoituksen jaon kriteereistä.

Kajanneksen esittämistä ”huonolla englannilla pidetyistä lyhyistä kongressiesitelmistä, tai mitättömistä englanninkielisistä julkaisuista” ei siis juurikaan tutkimuspisteitä tai rahaa tipu. Sen sijaan järjestelmä ohjaa hyvin vahvasti julkaisemaan korkeatasoisemmissa julkaisuissa, jotka tyypillisesti pitävät myös kriteerinsä korkealla.

Haluaisin muuten nähdä sen 35 tunnissa kirjoitetun gradun.

Käyttäjän juhanikahelin kuva
Juhani Kahelin

Katriinan jutun otsikkohan on itse asiassa raju. Onko Keskisuomalaisen kyseiseen juttuun linkkiä?

Käyttäjän katriinakajannes kuva
Katriina Kajannes

Juttu oli Sunnuntaisuomalaisessa. Pääseeköhän mihinkään sitä julkaisevaan lehteen maksutta? ESS, Ksl, Karjal, Pohjal, SavS?

Tässä on monisivuisesta jutusta lyhyesti: http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/Sunnuntaisuoma...

Huomasin jutun vasta tänä iltana, en ole vielä lukenut sitä kokonaan. Alkupuolelle on koottu tärkeimmät asiat siitä, mikä meni yliopistouudistuksessa vikaan.

Käyttäjän MarkkuPerttula kuva
Markku Perttula

Kyllähän sen näkee hallituksen alennustilan, kun museoitakin suljetaan ja museoviraston rahoitusta leikataan.

Käyttäjän katriinakajannes kuva
Katriina Kajannes

Kun koulutus sairastaa, koko maa sairastaa. 35 tunnin gradustajat johtavat nyt suuria kirjastoja, museoita, taidemuseoita, lehtiä, kuntien kulttuuritointa ja muuta johdettavissa olevaa. Tulokset näkyvät jo.

Käyttäjän katriinakajannes kuva
Katriina Kajannes

Jos yliopiston työntekijälle maksettaisiin rahoina ja virkoina kollegan puremisesta ja potkimisesta, tilan raivaamisesta omalle vaikka kuinka tarpeettomalle alalleen ja välttämättömien alojen näivettämisestä, eiköpä hän vain tekisi kaikkea sitä.

Yliopistot ovat tulleet peliluoliksi, kirjoittaa Henri Broms, kaunokirjailija, tiedemies ja semiootikko.

Sikamaisin teko Suomessa vuosikymmeniin on semiotiikan alasajo.

Käyttäjän jormastaudinger kuva
Jorma Staudinger

Alan pitää sanomastasi ja tyylistasi. Kiitos!

Käyttäjän RogerB kuva
Alexander Holthoer

Katriina, olen sanaton, mutta niinhän me olemme kohta myös historiattomia ja lopulta tiedottomia ja ymmärrystä vailla...

Käyttäjän Jukka Konttinen kuva
Jukka Konttinen

Mitä se voi olla historian tuntemuksesta pois, jos yliopistoissa pyritään samaan malliin, millä kansainvälisesti parhaimmat yliopistot pärjäävät.

Suomi on pieni maa ja pienet resurssit. Parempi yksi maailmalle innovaatioita tuottava yliopistotutkija pivossa kuin kymmenen kahvihuoneissa maailmaa parantavaa humanistia oksalla.

Käyttäjän katriinakajannes kuva
Katriina Kajannes

Suomen yliopistolaitos menestyy, koska se ottaa mallia huippuosaavista natsi-Saksasta, DDR:stä ja neukuista. Olemme jo nyt maailman amerikkalaisin maa. Pikanttina lisärahoituslähteenä otettakoon amer-käytäntö (akateemisiin nyrkkeily)kehiin: kissoillekin kannattaa myydä maisterin papereita. Pecunia non olet.

Käyttäjän Jukka Konttinen kuva
Jukka Konttinen

? Mitä tulee viitattuihin maihin, niin niiden tieteellisen tuotannon kansainvälinen vaikuttavuus (mitä Suomessa on tarpeen nostaa) oli aika lailla nolla, lukuunottamatta joitain aloja kuten vaikka Neuvostoliiton avaruusteknologiaa.

Käsittääkseni pyritään juuri pois Breshnevin aikojen käytännöistä eli vaaditaan opiskelijoilta tavoiteaikoja sekä tutkijoilta tieteellisesti korkeatasoista tuotantoa.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset