*

Eespäin Yksityishenkilön pohdintaa

Julkinen rekisteri tarpeen (vanhuksia) huijaavista (rakennus)yrityksistä

Korjaus- ja kuluttajaneuvoja ovat ylityöllistettyjä, koska yritykset huijaavat mm. vanhuksia. Professori Panu Kaila muistuttaakin HSssa rakennusfirmojen moraalittomuudesta.

Vanhusten törkeä huijaaminen on helppoa, sillä he ovat tottuneet luottamaan ihmisiin. Jokaiselle vanhukselle tarvitaan apuri suojelemaan häntä röyhkeiltä rahastajilta. Lisäksi tarvitaan julkinen rekisteri firmojen koijauksista. Tilaajien on kyettävä erotettamaan luotettavat yritykset epäluotettavista.

Muutama esimerkki Jyväskylästä viime kuukausilta. Kaikki koskevat pienituloisten vanhusten kodin remontteja, joita vanhusten auttajana olen joutunut seuraamaan läheltä:

- Yrittäjät vakuuttavat luotettavuuttaan ja moittivat toistensa ahneutta ja härskiyttä. He vetoavat myötätuntoiseen vanhukseen kertoilemalla laajasti yksityisyrittäjän saamista laskuista, pakollisista vakuutuksista jne.

- Yrittäjä lupaa tuoda vanhuksen luo tarjoomista, kun hommat aloitetaan. Lupaus ei pidä. Sen sijaan vieraanvaraisuuteen lapsesta asti opetettu vanhus ostaa satojen eurojen edestä paistilihaa ym. herkkuja tarjousten ja sitten töiden tekijöille. Paljon parempaa ruokaa kuin se, mitä hän ostaa itselleen. Remonttimies ihan tilaakin kahvit tarjoomisineen: ”Huomenna on taas aikaa kahvituntiin.”

- Yrittäjä tuo vanhuksen luo vaimonsa tarjoamaan maksullista siivousta. Vanhus on pikkupojasta asti auttanut kaikkia korvauksetta, erityisesti häntä vanhempia.

- Yrittäjällä on aikaa udella, pystyykö vanhus siivoamaan ja kykeneekö hän asumaan kodissaan.

- Vanhus ja hänen apurinsa vaativat kirjallisesti, että ennen putkitöitten aloittamista on perusteellisesti selvitettävä, missä vika on. Hän ei sen kummemmin seuraa, onko selvitys tehty. Hän on tottunut luottamaan ammatti- ja muihin ihmisiin. Selvitys jäåä tekemättä.

- Useat remonttitarjouksen tekijät yrittävät puhua vanhuksen pyörryksiin. Kymmenientuhansien remontti on muka välttämätön. Niistä satelee kirjallisia tarjouksia. Kunnan korjausneuvoja kieltää vanhusta menemästä lankaan.

- Tarjouksen tekijä tuo yllättäin pihaan kalliin laitteen ja pyrkii konehuoneeseen asentamaan sitä paikoilleen, vaikka tarjousta ei ole hyväksytty eikä laitetta ole tilattu.

- Aikataulut eivät pidä. On useita päiviä, joina vanhukset istuvat mihinkään pääsemättä turhaan odottamassa luvattua työmiestä, asentajaa, putkimiestä.

- Putkimies väittää, että vesikiertoista lattialämmitystä ei enää koskaan saa vanhuksen taloon entiselleen. Parin päivän päästä toisen firman mies palauttaa nopeasti ja helposti vesikierron entiselleen, ja lattia alkaa taas lämmitä.

- Remonttiliike kertoo, että remontoitavasta huoneesta tyhjennetään myös vaate- ym. kaapit ja huone suljetaan niin, että pölyä ei pääse muualle asuntoon. Ohjeet ja väitteet muuttuvat hetkessä päinvastaiseksi. Lupaukset eivät toteudu. Asukkaiden allergiaoireet pahenevat.

- Eräs putkifirma tuo paikalle putkipoikia jotka väittävät, että heiltä pyydettyä työtä ei voi tehdä. He jättävät uuden vessanpöntön keskelle eteistä ja häipyvät. Ammattitaitoinen putkimies toisesta firmasta tekee työn nopeasti.

- Mies, jonka yritykselle urakka on annettu, raivoaa vanhuksen pihassa äänekkäästi putkimiehelle, jonka on hommannut paikalle.

- Aikataulut lipsuvat, lupauksia ei pidetä.  

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (8 kommenttia)

Käyttäjän katriinakajannes kuva
Katriina Kajannes

Rakennusala on tunnetusti usein harmaata. Hesarissa on julkaistu hiljattain hyviä juttuja aihepiiristä. Valituksia huonosta rakentamisesta ja korjaamisesta satelee. Kuten professori Panu Kaila sanoo, moraali on hakusessa. Virheitä tehtailevat firmat nöyryyttävät ja syyttelevät asiakkaitaan. Järkipuhe, edes kirjalliset sopimukset ja vetoaminen lupauksiin eivät auta. Firmat käyvät viivytystaistelua asiakkaitaan vastaan. Pelin henki: maksakoot tai itkekööt ja maksakoot.

Käyttäjän hilkkalaronia kuva
Hilkka Laronia

Tärkeä aihe ja Panu Kailaa pitäs kuunnella, mutta näittenki asioitten päättäjät on kait myyhneet sielunsa...

Joo nuin net rakennus- ja remonttihommat on armotonta menoa eikä vastuuta ole kelhään. Firmat muuttuu ja vaihtuu, ettei takkuutkaan toimi.

Ja harmaatallous kans...

Hohhoijjaa Suomiparkaa!

Käyttäjän katriinakajannes kuva
Katriina Kajannes

Vanhusta kohdellaan Suomessa kuin roskaa. Hänen ainoa arvonsa on olo rahastuskohteena. SSS palvoo ja palkitsee yrittäjää ja kurittaa vanhusta.

Käyttäjän JaakkoKorpi-Anttila kuva
Jaakko Korpi-Anttila

→ (otsikko)
Päästään helpommalla, jos pykätään rekisteri urakoitsijoista, jotka eivät huijaa..

Käyttäjän katriinakajannes kuva
Katriina Kajannes

Juuri niin. Ehkä seuraavissa jutuissa tai niiden kommenteissa listaan ne yritykset, jotka ovat tässä tapauksessa osoittautuneet luotettaviksi. Onneksi sellaisiakin on.

Käyttäjän AnneliKoivunen kuva
Anneli Koivunen

Kamalaa käytöstä yrittäjiltä. Olen itse entinen remontti- ja sisustusalan yrittäjä, joten ei olisi tullut kysymykseenkään tuollainen käytös. Tuollaisen yrittäjän pitäisi hävetä kunnolla.
Mutta meiltä puuttuu kokonaan nykypäivänä empatia....
Muistisairaat ja muut huonokuntoiset vanhukset asuvat paljon kotihoidon varassa kotonaan, vaikka ovatkin siinä kunnossa etteivät tulisi siellä toimeen. Ja siitä johtuen, heitä on opittu käyttämään hyväksi:
Anna siis kannatuksesi jos et ole jo antanut; https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/1672
Jos me kaikki suhtaudumme vähättelevästi ikäihmisten hoitokysymyksiin, annamme kuvan, että kuka vaan saa toimia miten vaan.... ja annamme ulospäin rikollisille kuvan, että väliäkö sillä...

Käyttäjän katriinakajannes kuva
Katriina Kajannes

Olet oikeassa, ennen ei tällaista ollut. Yrittäjät olivat vastuullisia. Nämäkin blogissa mainitut kauheudet ovat tapahtuneet yrittäjäsuvun jäsenille. Ehkä arvasit, että kaikki yksityiskohdat ovat yhdestä ja samasta tapauksesta. Toivottavasti käy näin: loppu hyvin, kaikki hyvin.

Kannattaa nostaa haloota vanhusten asioista ja allekirjoittaa kansalaisaloite <3

Käyttäjän katriinakajannes kuva
Katriina Kajannes

Kiitos korjaus- ja kuluttajaneuvojalle. Joskus heidän apunsa ei riitä. Vanhus menee lankaan ja antaa urakan miehelle, joka käy itkemässä yksityisyrittäjän vaikeuksia... ja joka sitten aiheuttaa odottamattomia vaikeuksia vanhukselle. Olisi kannattanut antaa se toiselle yrittäjälle.

Kirjoitan aiheesta seuraavissa jutuissa lisää. Miten lopulta kävi, klaaraantuiko kuvio.

Vanhusten tilanteesta on muutakin kirjoittamista. Esim. ns. vertaistuesta, johon sairaan vanhuksen läheisiä kannustetaan. Mitä se tosiasiassa on? Onko totta, että FBn vertaistukiryhmässä kannustetaan kertomaan livenäkin kaikki mahdollinen vanhuksen sairauksista ja sairauden aiheuttamasta väitetystä ilkeydestä ihmisille?

Palaillaan, ja sitä ennen valoisaa pääsiäisviikkoa!

Toimituksen poiminnat