Eespäin Yksityishenkilön pohdintaa

Mikä oli valtiopäivien avajaisjumalanpalveluksen mieleenjäävin kohta?

Jumalanpalveluksesta kantautui aluksi ilmoille upea Gloria, sitten monta muutakin mielenkiintoista asiaa. Emmauksen tiestä kertova raamatunkohta (Lk 24:13-31; Mk 16:12-13) muistutti mieleen, että kohtaamme Kristuksen jokaisessa ihmisessä. 

Uuden Suomen kulttuuritoimittaja, kirjailija Lassi Nummi kertoo Emmauksen tien tapahtumista novellissaan "Puiden alla" (Ristikot 1952; Maisema ja muuta proosaa 1980). Se on yksi Nummen etsaus-novelleista, joissa hän kehitteli sanallisen vastineen puupiirroksille.

Novelli kertoo pääsiäisen jälkeen tapahtuneesta, joten se sopii aiheeltaan tähän viikkoon. Minä-muotoisessa tekstissä piirtyy toistoin ja korostuksin vaikutelma pistävän kirkkaasta ja tukalan kuumasta paahteesta, jossa mies taittaa matkaa kolmen muun miehen kanssa. Yksi heistä saa puheillaan päähenkilön aistimukset, tunnelman ja mielentilan muuttumaan. Valo onkin äkkiä elävä ja kaunis, tunnelma vapautunut ja maisemassa ja sisimmässä kaikki kohdallaan. Vasta loppusanat osoittavat, mistä on kyse. Mies jää katsomaan "kolmea miestä, jotka kulkivat kirkkaassa valossa Emmaukseen johtavaa tietä" (Ristikot: novelleja, kuvia, balladi, Otava: Helsinki 1952, s. 105).

Ylösnousseen Kristuksen kohtaaminen aikaansaa mielenmuutoksen, vaikka päähenkilö ei tiedä, kenet on tavannut. Novellissa elävöityy evankeliumien ydin. Raamatussa toistuva kehotus parannuksentekoon - metanoeite - tarkoittaa kehotusta mielen ja hengen uudistumiseen.

Valo on keskeinen myös Rembrandtin etsauksessa Christus geneest de zieken (Kristus parantaa sairaita), joka on tärkeä Nummelle. Rembrandtin teoksessa lempeä kirkkaus, joka on peräisin Kristuksesta, ympäröi myös hänen lähellään olevat hahmot.

Novellissa esiintyy evankeliumeista tuttu silmien pimittämisen aihelma. Luukaskin kertoo, että opetuslapset eivät tunteneet mestaria, koska heidän silmänsä olivat pimitetyt.

Novellissa kuvattu elämys on ekstaattinen sanan alkumerkityksessä. Yrjö A. Nummi, Lassi Nummen isä, kirjoitti samasta kokemuksesta. Hän luonnehtii mystiikkaa sisäiseksi tieksi, jossa ihminen pääsee välittömään yhteyteen Jumalan kanssa tai tulee "sisäisten elämysten kautta Jeesuksen Kristuksen persoonan valtaamaksi". Yrjö A. Nummen mukaan mystiikan päämääränä on ekstaasi. Hän muistuttaa, että ekstaasi-käsitteen kreikkalainen kantasana merkitsee oman itsensä ulkopuolella olemista. (Yrjö A. Nummi: Kärsimys-mystiikka Laestadiuksen julistuksessa, Oulun tuomiorovastikunnan ja Iin rovastikunnan papiston julkaisuja, Oulu 1934, s. 3-11.)

Vaikka Lassi Nummen tuotannossa on paljon Raamatun aineksia, hän ei ole tunnustuksellisesti kristillinen kirjailija. Tai ehkä hän onkin sitä. Mutta se on toisen kirjoituksen arvoinen asia.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Dari-anne Suomalainen

Jeesus oli ainakin kova kiroilemaan, sieltä minäkin olen oppinut, sen verran kristusta minussakin on, Joskus kiroaminen on jopa ekstaattista, kun eikein potuttaa.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset